Oost Algarve - Portugal

Cabanas de Tavira

Leuk dat je benieuwd bent naar onze Portugal vakantie!

We zijn naar Algarve geweest, maar dan niet het Algarve wat iedereen kent van de foto's met die machtige rotspartijen.

Onze bestemming was Cabanas de Tavira, een klein maar gezellig dorpje in het oosten van Algarve vlak bij de Spaanse grens.

Deze streek staat bekend om de zandstranden en de lagune die vanaf Faro de gehele kust beslaat. Deze lagune hoort bij een natuurgebied; Ria Formosa. Een prachtige streek om van de natuur te genieten aangezien de lagune een ideale verblijfplaats voor vogels vormt.

Hoe het begon...

Deze vakantie was een extraatje, we begonnen dit jaar namelijk met een verhuizing en een flinke verbouwing. We hadden dan ook niet gepland om nog een vakantie te boeken, iets wat me erg aan het hart ging, maar je moet natuurlijk keuzes maken en een budget hebben.

Toen de verbouwing vorderde begon de reislust echter weer te kriebelen, en het budget liet nog een klein beetje ruimte over voor een goedkope vakantie. Dat was een uitdaging!

Ik ben heel wat opties voor vakanties gaan vergelijken, van een autovakantie tot en met een losse onderdelen reis hotel/vliegreis etc. Verrassend genoeg was uiteindelijk de beste prijs/reis verhouding een all-in vakantie via Tui. De recencies van het hotel waren goed, en Portugal hadden we nog niet bezocht. Vol enthousiasme hebben we geboekt, en een paar weken later zaten we in de auto onderweg naar P3 lang parkeren, in plaats van een 12 uur durende rit naar een Italiaanse camping.

We vlogen met Transavia heen, en dat was zoals gewoonlijk prima, niet echt comfortabel, maar ook niet echt duur. We hadden heerlijk een vroeg vlucht (6:05 vertrok het vliegtuig) zodat het nog lekker rustig was op Schiphol.

Na een kleine 3 uur stonden we op luchthaven Faro. De reis verliep comfortabel, met een shuttlebus werden we naar het hotel in Cabanas vervoerd en ondertussen kregen we vast een voorproefje van het prachtige heuvellandschap vol sinaasappelplantages.

Anekdote; Na onze eerste vakantie in mei zijn we nog een tweede keer terug geweest naar exact hetzelfde dorpje en hotel. Dit hebben we nooit eerder gedaan, het idee ontsprong toen vrienden van ons aan het zoeken waren naar een vakantie en het eigenlijk niet goed lukte om hier vorm aan te geven. Onze vorige vakantie naar Portugal sprak hen wel aan, ook met de wetenschap dat wij het er leuk hadden gehad. Mijn man kwam met het briljante idee " Dan gaan we toch met z'n vieren,, wat enthousiast werd ontvangen door onze vrienden. Zo zaten we drie maanden later weer in het vliegtuig onderweg naar Portugal :)

Hotel en omgeving

Wij verbleven in Golden club Cabanas, een ietwat verouderd resort met appartementencomplex. De aankomst was een beetje teleurstellend want we waren er al vroeg maar moesten een aantal uren wachten tot de kamer vrij zou zijn, en dat werd niet al te vriendelijk meegedeeld. Voordeel was wel dat we direct gebruik konden maken van de all-in, en zo zaten we dus met een lange broek aan in de lounge te genieten van een koud drankje.

We ontmoetten een ander stel wat meerdere keren dit hotel bezocht had, en zo werden we meteen overladen met tips en goede restaurantjes.

Cabanas de Tavira

Cabanas is een gezellig dorpje met een boulevard langs de lagune. Je ziet het verschil tussen eb en vloed ontzettend goed. Met het wisselen van de getijden komen de bootjes droog te liggen en veranderd de lagune in een smal riviertje.

Aan de boulevard vind je tal van restaurantjes en wat kleine winkeltjes, ook bevind zich hier een boekingskantoor voor excursies per boot of per auto.

Voor het strand aan de Atlantische Oceaan kun je één van de veerpontjes nemen die de hele dag door heen en weer varen. De wachttijd was bij ons nihil.

Er rijdt een bus naar Tavira door het dorp heen en wat meer richting de grote weg, van de kust af ligt het treinstation Cabanas Conceicao, hiervandaan zou je evt. naar Albufeira kunnen.

Er bevinden zich twee Spar supermarkten in het dorp, beiden op loopafstand van hotel Golden Club. Pinautomaten zijn voldoende aanwezig en verder is het vooral niet te massaal toeristisch in Cabanas.

Dolfijnentocht

Hoevaak hoor je wel niet tijdens je vakantie "je kunt hier dolfijnen spotten!,,

Natuurlijk zijn er veel plekken op de wereld waar dat kan, in Europa is de kans iets kleiner, maar het kan inderdaad.

Wij boekten een Dolphintour bij het excursiebureautje aan de boulevard van Cabanas.

Vol goede moed, want Portugal ligt immers aan de Atlantische oceaan! En anders hadden we tenminste een lekker vaartochtje gehad.

's Ochtends vroeg werden we door het enthousiaste Costa team opgewacht en met een klein groepje vertrokken we in een rib boot richting open water.

Zoals je op de foto's kunt zien was het bewolkt, daarbij waaide er een stevige wind. Na ongeveer een uur gevaren te hebben waren we zo'n 12km uit de kust, aan de rand van een gebied wat met netten onder het wateroppervlak afgezet was voor visserij. Omdat het hier wemelt van de vissen is dit een jachtgebied voor dolfijnen. Een uur lang staren naar het water maakt wel dat je op een gegeven moment in iedere golf een dolfijnenkoppie ziet, maar ondanks het trotseren van de kou en wind, geen resultaat...

Dolphins; Dolphintour;
Lees meer over Costa's excursies op Tripadvisor.

...Eindelijk riep één van de mede gasten dat hij een dolfijn gezien had. De held, hij had het goed gezien! Een stuk voor de boot zagen we vinnen in de typische golvende beweging door het water snijden. De kapitein zette gauw koers en van een korte afstand volgend we de dolfijnen, het bleek een flinke groep te zijn! Wat een machtig gezicht zeg, om die dieren zo in hun eigen vrije omgeving door het water te zien gaan, op jacht naar voedsel en ondertussen heerlijk springend. Een prachtige ervaring!

We hebben de dieren met rust gelaten, zijn ze op gepaste afstand gevolgd, en dat is denk ik ook de mooiste manier om ze te spotten. Dolfijnen zijn niet bang, uit zichzelf kwamen ze ook dichtbij de boot wat leuke plaatjes opleverde, maar het zijn wilde dieren en wij zijn te gast in hun gebied. We hebben zeker 45 minuten van de groep genoten en zijn toen weer dolenthousiast richting de kust gegaan. Een aanrader, al blijft het een tref om ze te zien!

Met de huurauto op pad...

Via de receptie van het hotel hadden we een  huurauto besteld. Van eerdere vakanties waren we gewend bij een lokaal kantoor een barreltje te huren, ditmaal stond er een spiksplinternieuwe Fiat Punto op ons te wachten.

Ik voel me dan wel meteen bezwaard zo'n binnenland in te trekken met al die stoffige hobbelwegen, maar opzich... comfort is ook wel fijn.

Goed om te weten, in Portugal betaal je tol op de A wegen, in huurauto's die geregistreerd staan in Portugal zit een kastje ingebouwd wat het tarief bijhoudt. Check vooraf je autoverhuurder voor meer informatie.

We zijn met de auto richting Faro gegaan, van daaruit eigenlijk juist weer terug richting het oosten, tot we bij de Spaanse grens uitkwamen. De grens bestaat uit een rivier die heel toepasselijk Guardiana genoemd is.

De kust van oostelijk Algarve is net zo goed de moeite waard als de westkant, Er zijn prachtige stranden, helder water, en leuke kleine dorpjes. Toerisme is hier minder massaal.

Na de kuststrook verder verkend te hebben kwamen we bij het plaatsje Castro Marim. Hier kun je de overblijfselen van Castelo Castro Marim bewonderen, zeker de moeite waard. Ook de zoutvlaktes van Castro Marim zijn vanaf het kasteel goed te zien. Je hebt er mooie vergezichten over het aangrenzende Spaanse land en de brug die beide landen verbindt.

Ook het achterland van Algarve is de moeite waard. Een prachtig rustig heuvellandschap, de wegen zijn prima te bereiden en er zijn een aantal stuwmeren aangelegd die voor een mooie onderbreking in het landschap zorgen.

Bewegwijzering is goed, en ook via B wegen kun je je goed verplaatsen, voor degene die op tol willen besparen.

Op de terugweg nog even langs Manta Rota - een klein dorpje met een paar eettentjes, markt, en vooral een lang houten vlonder naar het gouden zandstrand direct aan de Oceaan. Je kunt er heerlijk eten bij Café Rios, een lekker Estrella Galicia biertje erbij... En dan weer naar Cabanas.

Over de grens - Sevilla

Vanuit Cabanas is het niet meer zover naar de Spaanse grens. We zijn tijdens onze tweede trip naar Portugal een dagje met de auto naar Spanje gegaan, met als bestemming de prachtige oude stad Sevilla. Deze oude hoofdstad in de regio Andalusie is de moeite van een bezoek meer dan waard. Je zou er gerust een aparte stedentrip heen kunnen boeken.

Het opmerkelijke is dat je vanuit Portugal naar Spanje te maken krijgt met een uur tijdverschil. In Spanje is het een uurtje later.

We hebben de auto aan de rand van Sevilla geparkeerd en zijn met de metro verder de stad in gegaan. De metro vind ik altijd ideaal voor stedentrips, je bent voor een paar euro een dag lang binnen no time in de buurt van de hotspots.

Wij hadden voor deze ene dag echt te weinig tijd om Sevilla goed te beleven. We hebben er voor gekozen om alleen het paleis Alcazar te bezichtigen. We kwamen aan op metrostation vlakbij het prachtige plaza de España, zeker een bezoekje waard overigens. Van hieruit zijn we lopend naar het Alcazar real de Sevilla gelopen. Dit prachtige oude paleis met moorse invloeden heeft zoveel verschillende kamers en prachtige tuinen dat je hier zeker een dag rond kunt lopen. Wel is het aan te bevelen de tickets vooraf online te kopen aangezien er vaak een erg lange rij staat buiten.

Alcazar staat voor het arabische al-qasr wat vestiging of paleis betekend. Het paleis stamt uit de 10e eeuw, in de loop van de eeuwen zijn er gotische en renaissance stijlen aan toegevoegd.

De koele ruimtes in het paleis met vele bijzondere tegels zijn ook tijdens een warme zomerdag prima te bezoeken. Bij het paleis hoort een prachtige paleistuin waar je de mooiste bomen, planten en fonteinen ziet.

Het paleis ligt tegenover het kathedraal met de mooie klokkentoren la Giralda. Zoals vaak in historische steden heb je dus binnen loopafstand de mooiste historische gebouwen. Daarna schuif je zo aan in één van de vele tapastentjes die de stad rijk is. Geniet van de foto's, en bovenal, bezoek de stad!

• Een dagje bij het hotel, beginnend met wat boodschappen, daarna het bootje naar het strand, en vervolgens nog even afspoelen in het zwembad en opdrogen in de zon, afsluitend met een lekker diner in het dorp!
  • Met de bus naar het mooie oude stadje Tavira waar we rond gewandeld hebben en de botanische tuin hebben bewonderd
  • Souvenirs voor het thuisfront verzamelen... Zij houden tenslotte de wacht over het huis, moeten alleen maar al die nare vakantiefoto's bejubelen die tussentijds ge- appt worden en zijn ook nog eens bezorgd of de reis wel goed verloopt... Toppers!
  • Een wandeling door het natuurgebied van Cabanas in de hoop mooie vogels en andere diertjes te ontdekken. We hebben een Lepelaar en een Hop gezien!
  • En natuurlijk de formule 1 race kijken! De GP van Spanje viel in onze vakantie, fantastisch om Max een podiumplek binnen te zien slepen, en we waren niet de enige fans!

Heb je vragen, aanvullingen of aanbevelingen? klik hieronder en laat het me weten!

Wat doe je verder op vakantie...