Ibiza

San Miquel

maandag 14 - vrijdag 18 juni 2021

Juni 2021

Nog steeds Corona over de wereld, maar wij wilden er echt even tussenuit. De coronavaccinaties werden al volop gegeven, het leek de goede kant op te gaan, dus waarom ook niet?

Tot één week voor vertrek hebben we getwijfeld, de onzekerheid rondom de coronaregels maakte het heel lastig om echt voorpret te hebben. Uiteindelijk besloten we dat we toch een weekje op vakantie zouden gaan, en wel naar Ibiza.

Ibiza staat bekend als jetset eiland voor de partyliefhebber. Op zo'n 2 uur vliegen van Amsterdam ben je op een plek waar men feest, geniet van de vrijheid, natuur aanbid en luxe geniet. Maar.... Ibiza kun je ook anders beleven! Wij wilden er vooral even tussenuit, op een mooie plek zijn en weer eens in een heldere zee kunnen zwemmen en ook dat is Ibiza.

Het was wel een korte trip, puur gericht op het 'er even tussenuit zijn.' Echt veel inside-information kan ik je dus niet geven.

Wij vlogen op maandag, konden pas laat in de middag onze hotel kamer in, dus de eerste dag hebben we vooral rond het hotel doorgebracht. Een beetje poolen, van het prachtige uitzicht op de baai genieten en het hotel verkennen.

De dag erna zijn we gaan wandelen naar één van de stenen torens die op Ibiza aan de kustlijn staan. Van oudsher verdedigingstorens. Een schitterende wandeling rond de baai van San Miquel

Wandelen in juni op Ibiza moet je in de ochtend doen. Het kan serieus warm zijn rond die tijd van het jaar. De wandeling voerde ons over zanderige paden met bos en struiken rondom. Heerlijk genieten van de natuur met die prachtige blauwe zee aan je voeten.

In de baai van San Miquel lagen verschillende bootjes. Eén ervan werd bewoond door een ouwe hippie die daar van de vrijheid genoot. Eerlijk gezegd was dat de enige hippie die we op onze Ibiza vakantie zijn tegengekomen.

Ibiza per auto

Je raad het al, we hadden een huurauto.

Hiermee zijn we vanuit het noorden waar wij verbleven naar Ibiza stad gereden.

Daar vind je inderdaad de luxe jachten en grote luxe hotels.

Ibiza is per auto heel goed te verkennen. Het eiland is relatief klein, er is een snelweg aangelegd rond Ibiza stad, verder heb je het idee dat je door een provincie rijd met wegen waar je 60 km per uur mag rijden. Het asfalt is redelijk goed onderhouden.

Ibiza kent mooie kustplaatsen maar je moet ze wel even vinden. De meeste mensen verblijven rond Ibiza stad waar je niet om de strandtenten heen kunt, maar verderop vind je veel verrassendere plekjes, je moet alleen even van de doorgaande weg afslaan en vaak via een kronkelweg naar beneden rijden.

Op Ibiza heb je ook een bekende hippiemarkt. Deze was dicht toen wij er waren, het zag er helaas toen wat troosteloos uit.

Ibiza per auto kost je hooguit een halve dag. Plan dus echt een bestemming omdat je anders wat doelloos rond rijdt.

Ibiza per boot

Naast de luxe jachten bij Ibiza stad kun je natuurlijk ook gewoon een motorbootje huren bij één van de locals. Dit deden wij op op donderdag.

Het werd een heus avontuur. We vertrokken uit de baai van San Miquel met een prachtig zonnetje en een rustige zee.

Vervolgens zijn we verder noordwaarts gegaan om de andere baaien te ontdekken. Schitterende plekken, echt een aanrader! Je kunt dit per boot doen, maar er worden ook kano en sub-tours georganiseerd.

Jan aan het roer, ik met 2 handen aan de reling, en de boot ploegde met veel moeite door de hoge golven.

Een hele reeks schietgebedjes en liters zout zeewater aan boord later, arriveerden we bij de baai van san Miquel. De uitdaging is dan over te steken, waarbij je niet meer snijdend door de golven vaart. Het lukte, en weldra waren we binnen de beschutting van de bergkam die de baai vormt. Ons adrenalinepeil was gigantisch, maar tot onze verbazing was het binnen de baai superkalm en de wind werd compleet tegengehouden door de bergkam. In san Miquel was dus niets aan de hand.

We hebben de boot gefatsoeneerd en netjes op het strand afgeleverd. De eigenaar was verbaasd, jullie nu al terug? Na ons avontuur verteld te hebben schrok hij, die middag zouden anderen nog op pad gaan met de boot.

Portinatx - Anker uit, en snorkelen! Door het heldere water konden we 20m onder ons het anker zien liggen. Snorkelen is zeker de moeite waard, je waant je in een aquarium met rondom je de middellandse zeevis populatie.

Na de heerlijke zwemtijd wilden we een momentje pakken om op het dek te zonnen en op te drogen. Op dat moment viel het op dat op het strand parasols begonnen weg te waaien. Binnen een mum van tijd maakte de blauwe lucht plaats voor grijze wolken en stak een harde wind op.

We realiseerden ons dat we beter richting San Miquel konden gaan varen voor het weer echt om zou slaan. Veel eerder dan gepland haalden we het anker op en vertrokken we. Inmiddels werd de wind alsmaar sterker en de golven hoger.

Toen we eenmaal de baai van Portinatx uitvoeren was het al serieus aan het stormen op zee. We moesten nog c.a. 13 kilometer terugvaren en dat was echt een spannende tocht.

De eigenaar van de boot ging zelf polshoogte nemen, wat ik snap gezien de rustige situatie in de baai zelf. Wij begonnen ook te twijfelen of de storm misschien alweer was gaan liggen. Gelukkig kwam hij vlot terug, de boot ging terug aan de boei in de baai en is niet meer uitgevaren. Wij zijn lekker gaan opdrogen bij het zwembad en hadden in ieder geval een avontuur beleefd.

De volgende dag was ook onze vertrekdag. We wekker ging om 05:00 want we hadden een vroege vlucht. Het Ibiza avontuur was kort maar krachtig. Hopelijk verandert de Coronasituatie snel en krijgen we snel meer mogelijkheid om er op uit te gaan.